Obsah

A picture

VÝTVARNÝ OBOR 

Ve výtvarném oboru se vyučuje plošnému vyjadřování, plastickému a prostorovému vyjadřování, objektové a akční tvorbě, výtvarné kultuře a volitelné náplni výuky (kreslení, malování, vyrábění linorytů, vyrábění keramiky, modelování atd.). 

Kontakt: fb - ZUŠ Stříbro - výtvarný obor  https://www.facebook.com/zusstribro/?ref=bookmarks

 

DISTANČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - úkoly spolu s fotkami pro inspiraci, najdete na facebooku výtvarky, odkaz výše

1. týden - 1. úkol:
Vymyslete a namalujte toho nejlepšího domácího mazlíčka - zvířátko, které neexistuje, ale vy byste si ho moc přáli - může mít 10 nohou, může být velké, abyste na něm mohli jezdit a nebo naopak malinké, že se vám vejde do kapsy, může to být vodní zvířátko nebo suchozemské, popřípadě obojetné. Může mít křídla, může kadit cukrovou vatu - cokoliv vás napadne. K obrázku vás poprosím o krátký popis, co vše váš domácí mazlíček bude umět a proč byste chtěli právě takového, na obrázku může být jen zvířátko a nebo tam s ním můžete být i vy, jak spolu děláte ty úžasné věci - formát obrázku A4 - A3. budu ráda za vložení obrázků a výtvorů vašich dětí do komentářů, nebo i soukromé poslání e-mailem, budu se moc těšit na skvělé nápady. Technika libovolná - pokud budete kreslit tužkou, prosím vystínovat, pokud barvami vše poctivě vybarvit, aby na papíře nebyl vidět ani kousek bílé. S pozdravem Veronika Šatrová

...................................................................................................................................................................................

2. týden - 2. úkol:
Přemýšleli jste někdy o barvách? Jaký z nich máte pocit, jaká je vaše oblíbená a proč je to právě tato barva. Kdybyste ke každé barvě měli přiřadit nějaký pocit, myšlenku, slovo nebo zážitek, co by to bylo?

Barva na obrazech hraje velmi důležitou roli. Když malujete reálný obrázek, snažíte se namalovat barvy co nejpřesněji podle předlohy. Ale někdy chce umělec do obrázku skrýt nějakou myšlenku, tajnou zprávu, kterou pochopí jen někdo a to díky barvám. Ve starém světě měli barvy určité vlastnosti, každá barva něco znamenala, většina barev měla svůj příběh, a tak mohl malíř díky barvám vyprávět tajně příběhy v obraze.

Mohl namalovat obyčejnou paní, ale když jí domaloval modrý plášť, většinou se z té obyčejné paní stala panenka Marie, protože právě modrý plášť je její symbol.
Když staří egypťané namalovali něco černou barvou neznamenalo to smrt ani smutek, jak to možná cítíte dnes, ale znamenalo to zrození - je to černá barva hlíny, země, ze které rostou rostliny a jídlo.

Barvy mají tedy důležitou roli už od prvních obrázků.
Prosím napište, co pro vás znamenají barvy, alespoň 5 různých barev a zkuste každou tou barvou tu myšlenku nebo pocit namalovat - obrázky nemusí být velké - stačí i A5 - malý školní sešit.

Prosím zkuste dětem moc neradit - my dospělí už v tomhle nejsme až tak intuitivní, ale spíš jsme svázaní vědomostmi a tím, co už jsme tolikrát viděli a nebo nám to někdo hodně krát řekl, i když třeba podprahově (reklamou), děti ještě tolik ovlivněné nejsou, v tomto případě nemohou napsat nic špatně, protože prostě napíší, co cítí a každý z nás může cítit úplně jinak.

...................................................................................................................................................................................

Tento úkol přelijeme i do 3. týdne - 3. úkol a zadání bude pokračovat - namaluj svět naruby - kdy děti namalují klasický obrázek, ale musí vyměnit všechny reálné barvy za jiné - např. oranžové nebe, černé slunce, růžová tráva - klidně at malují pohled z okna - to co vidí každý den, ale musí trochu otevřít svou mysl a ten každodenní pohled musí změnit, měli by se naučit, že i věci tak známé mohou vypadat jinak, když popustí uzdu své fantazii.

Opět se budu těšit, jak tento úkol s dětmi zvládnete a jsem moc zvědavá na jejich obrázky, s přáním pevného zdraví Veronika Šatrová

...................................................................................................................................................................................

4. týden - 4. úkol: Bohužel nemůžeme nikam cestovat, ale to neznamená, že nemůžete zažít nějaké dobrodružství a i tak se podívat do dalekých krajů, ano, řeč je o knihách, které vás mohou zavést na ta nejúžasnější místa a vy se přitom nemusíte ani hnout z postele. Zadání tedy zní: Nakresli nebo namaluj obrázek z knihy. Může to být kniha, kterou právě čteš, může to být tvá oblíbená kniha a nebo si můžeš představit obrázek z knihy, kterou by sis moc chtěla přečíst. Obrázek si můžeš sám

vymyslet a nebo namalovat podle určitého obrázku v knize - potom bych ráda viděla originální obrázek i ten tvůj, abych poznala jak moc se ti to povedlo - techniku opět nechám na vás a jsem moc zvědavá, kolik z vás čte a co máte nejraději.

....................................................................................................................................................................................
Společnou výzvu inspirovanou velmi známým malířem jménem: Claude Monet - Monet je pravý otec impresionismu. Jeho obrazy jsou plné zářivých barev a odrazů – naplněné světlem. Svá plátna pokrýval bezpočtem jednotlivých tahů štětce. Barvy se čistě blyští z obrazu a vytvářejí dojem neklidu a životnosti krajiny. Tento styl malby je dokonalý svou nedokonalostí, kdy malíři nemalují přesné detaily, ale do každého tahu štětce se snaží víc protlačit pocit z obrazu, pocit z toho okamžiku, kdy byl obraz malován - nejde tedy o přesné realistické vyjádření toho, co viděli, ale spíš jde v obrazech o to, co cítili, snažili se zachytit náladu daného okamžiku. Dávali do obrazu víc ze sebe. Náladu vytvářeli hlavně pomocí barev, stejně jako jste to trénovali ve 2. úkolu, takže třeba, když se v ten okamžik, kdy to malovali cítili smutně, používali více modré, když malovali v chladném ránu, malovali více modře, protože modrá, pro ně znamenala zimu, naopak, kdyby malovali teplé letní ráno zalité sluncem, na obraze bude místo modré spousta žluté, oranžové a zářivě zelené. Proto je důležité, abychom přemýšleli nad tím, co pro nás jaká barva znamená. Někdo na to má cit a někdo se ho musí vypěstovat. Moje výzva je: zkus namalovat tento obrázek jako impresionista - podobně jako maloval malíř Claude Monet - v příloze je fotografie dívky na louce + kopie obrazu, abyste viděli ten styl, určitě si jich na internetu můžete najít víc. Výzvu s vámi budu malovat i já, tak uvidíme ve škole, komu se to povedlo nejvíc - PROSÍM HOTOVÉ OBRAZY PODEPIŠTE ZEZADU, uděláme pak společné anonymní hodnocení a vy sami vyberete, který se vám líbí nejvíc.
....................................................................................................................................................................................
 

5. týden - 5. úkol: Opět dostanete zadání na procvičování barev, tentokrát vám to pomůže naučit se krásně stínovat více méně bez černé, jak je většina z vás zvyklá. Stínovat se totiž dá všemi tmavými barvami a až budete ještě starší naučíte se to i se světlými barvami, což už opravdu dovede jen málokdo!
Já vás tedy poprosím, abyste vzali všechny barvy, co doma máte - pastelky fixy, vodovky, je to jedno a rozdělte si papír na dva sloupce - v jednom budou světlé barvy a ve druhém tmavé. Schválně použijte vedle sebe i pastelky i fixy i tempery a vodovky, protože pak si všimnete, že fixy budou vždy tmavější než pastelky, a tak je možné stínovat tím způsobem, že si to jednou barvou namaluji pastelkou a stejnou barvou vystínuji fixou, i tak to může fungovat.

A pak uděláme něco podobného ještě jednou, opět vezmete všechny barvy co doma máte, rozdělíte papír na dva sloupce a budou to teplé barvy a studené barvy.

Toto cvičení jistě zvládnete za chvilku, proto budu ještě chtít, abyste namalovali jeden obrázek teplými barvami a druhý studenými. Namalujte něco, co evokuje teplo a zimu, je jedno co si vyberete. Poprosím i rodiče, až vás to napadne, ať si sednou k počítači nebo i v mobilu a najdou vám obrázek toho, co jste si vybrali nebo alespoň části, abyste to mohli zkusit trošku stínovat.

Jako teplo, klidně můžete namalovat upečenou bábovku, šálek čaje - raději jednu výraznou věc - hezky velkou a zkuste použít co nejvíce tónů barev. I kdyby na vybraném obrázku byly jiné barvy, vy to namalujte pouze těmi zadanými.
Budu se těšit na výsledky vaší práce!
s pozdravem Veronika ŠatrováNa obrázku může být: jídlo

...................................................................................................................................................................................

6. týden - 6. úkol: Budete potřebovat obrázek vel. A4 libovolný - co se vašim dětem bude nejvíce líbit, vytištěný, vystřižený z časopisu je to jedno - obrázek rozstřihejte na kostičky cca 5cm a poskládejte na papír jako šachovnici, vždy bílý vynecháte a na černý nalepíte danou kostiču obrázku - bílé (prázdné kostičky děti dokreslí - pokud bude tištěný obrázek barevný, nechte je kreslit jen tužkou, pokud bude tištěný obrázek černobílý ať kreslí barevně fixami nebo pastelkami, Budu držet palce, snad to zvládnete! Například:Není k dispozici žádný popis fotky.

...................................................................................................................................................................................

7. týden - 7.úkol: Je jaro, všechno krásně kvete a tak se ani já nemohu obránit nějakému kvetoucímu obrázku - přikládám několik vzorů - pro mladší i starší žáky, vyberte si, který se vám bude líbit a zkuste podle něj obraz. Je možné dělat i koláže (natřít barevně čtvrtku a pak vystřihávat) za to bych byla moc ráda, aby děti chvilku i stříhaly a lepily, u pampelišek doporučuji udělat vodovkami nebo temperami barevný podklad a pak dál domalovat temperou nebo i suchými křídami. Další obrázky pro inspiraci najdete na facebooku výtvarky.Není k dispozici žádný popis fotky.Na obrázku může být: plant , flower , outdoor a nature